Elektronická evidence tržeb (EET)

Od 1.3.2017 nastává povinnost elektronicky evidovat tržby (EET) pro maloobchody a velkoobchody. Víte, jak se tato změna dotkne Vás? Máme pro Vás informace o tom, jak se na EET připravit a zda to je vůbec nutné.

Musím EET odesílat?

Tržby je u e-shopů potřeba evidovat v následujících případech:

  1. Zákazník si objedná zboží online, ale platba objednávky probíhá v hotovosti nebo platební kartou na prodejně.
  2. Zákazník objednávku platí pomocí platební brány online (např. ThePay - takzvaná rychlá online platba, nebo platba kartou online).

EET není potřeba odesílat, pokud:

  1. Zboží bylo zaplaceno klasickým bankovním převodem
  2. Zboží bylo odesláno pomocí České pošty nebo kurýrem a zaplaceno dobírkou (pozor, dobírku je nutné posílat na účet, nikoliv vyzvedávat v hotovosti na poště!)

Pokud máte na e-shopu aktivní platební bránu ThePay, budete muset odesílat EET pomocí systému kupshop.

Pokud máte kamennou prodejnu, nabízíte platbu hotovostí nebo kartou při osobním odběru a nemáte platební bránu ThePay, EET budete řešit jako jakoukoliv jinou tržbu v rámci kamenného obchodu. Platbu odešlete pomocí Vaší kasy napojené na EET.

Pokud poskytujete osobní odběr ale nemáte kamennou prodejnu, budete muset odesílat EET pomocí systému kupshop.

Budu potřebovat napojit e-shop do systému EET. Jak postupovat?

Krok 1

Nejprve je potřeba získat autentizační údaje do EET. Tyto údaje získáte osobně na finančním úřadě nebo elektronicky na Daňovém portálu Finanční správy (do 24 hodin Vám přijdou do datové schránky). 

Pomocí autentizačních údajů se přihlásíte do webové aplikace EET. Zde si nejprve vytvoříte provozovnu a následně si stáhnete certifikát. Heslo k certifikátu si bezpečně poznamenejte, budete ho ještě potřebovat.

Krok 2

Napište nám e-mail na wpj@wpj.cz a my Vám na e-shopu aktivujeme modul EET. V e-mailu uveďte, zda se Vás týká evidence plateb přes ThePay nebo zda potřebujete evidovat platby při osobním odběru (v tomto případě je nutné vydat vytištěný doklad s unikátním kódem tržby). Po zapnutí modulu  si do administrace nahrajete certifikát a vyplníte heslo, které jste zadali při získání certifikátu. Zkontrolujte si, že máte v nastavení e-shopu -> fakturační údaje vyplněné Vaše DIČ.

Krok 3
Informaci, že evidujete tržby, je také potřeba uvést na e-shopu. Doporučujeme přidat do obchodních podmínek na webu následující odstavec:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Nastavení EET - certifikát, provozovny, režim

  • Nastavení
  • Nastavení e-shopu
  • EET

Pro správné napojení na daňový portál je potřeba nahrát všechny potřebné údaje do administrace Vašeho e-shopu:

  • Certifikát ve formátu .p12, který si můžete stáhnout z webové aplikace EET.
  • Heslo, které jste zadali při vytvoření certifikátu.
  • ID provozovny by mělo odpovídat údajům zadaným do webové aplikace EET. 
  • ID pokladny je spíše informační údaj pro Vás, pomůže Vám rozlišit účtenky mezi 2 pokladnami v jedné provozovně. Zadat můžete např. "1".
  • Odesílat DPH aktivujte, pokud jste plátce DPH. Pozor, i když nejste plátce DPH, kvůli EET musíte mít nastavené DIČ v nastavení e-shopu -> Fakturace.

Po zadání výše uvedených údajů je možné EET otestovat v testovacím režimu. V testovacím režimu jste vždy, pokud nemáte aktivované tlačítko "Produkční režim". Test provedete kliknutím na tlačítko otestovat.

Proběhne-li test v pořádku, můžete aktivovat tlačítko produkční režim.

Teprve po aktivování produkčního režimu se Vaše objednávky začínají odesílat do evidence Daňového portálu.

Jak evidence tržeb probíhá?

Pokud Váš zákazník zvolí platbu přes platební bránu (rychlá bankovní platba nebo platba kartou online), transakce se odesílá Finanční správě automaticky po zaplacení objednávky. Následně zákazník obdrží e-mail s unikátním kódem transakce. 

Pokud potřebujete zaevidovat platbu v hotovosti, transakce se odesílá po kliknutí na tlačítko Zaplatit + EET. Následně zákazníkovi vytisknete fakturu objednávky včetně unikátního kódu transakce. 

Platba "v hotovosti" musí mít explicitně nastavené, že se jedná o platbu v hotovosti. Zkotrolujete to v Nastavení -> Platby.

Vrácení platby

Pokud potřebujete vrát platbu, která byla odeslaná do evidence EET, je potřeba odeslat novou platbu s identickou zápornou hodnotou. Jednoduše v editaci objednávky klikněte na zelené tlačítko uhrazeno nebo na ikonku seznamu plateb. 

Otevře se Vám dialogové okno se všemi platbami vázanými na tuto objednávku. U platby s EET je tlačítko vrátit. Pomocí toho je možné jednoduše odeslat zápornou platbu a hodnotu EET tedy vynulovat.